Теоретико-методологічні концепції формоутворення в архітектурі, дизайні та мистецтві
Ключові слова:
теоретико-методологічні концепції, формоутворення, морфогенез, композиція, закони композиції, загальні закони композиції, закони формоутворенняАнотація
В статті розглядаються концепції формоутворення в архітектурі, мистецтві та дизайні в кінця XIX початку XX століття. На передній план виходить вивчення взаємозв'язку внутрішньої структури і зовнішньої форми в органічних і неорганічних об'єктах, що видається більш істотним, ніж просте відтворення і повторення природних форм. Вивчення цих змін лягло в основу течії метаболізму, що зародилася в середині XX століття в архітектурі та містобудуванні Японії, біоморфізму в дизайні та морфогенезу в Америці. Ці теоретико-методологічні концепції формоутворення мали великий вплив на проектну діяльність архітекторів і дизайнерів всього світу. Нажаль, це суттєво не вплинуло на розуміння загальних законів формоутворення і композиції в радянський та пострадянський періоди архітектурно-художньої освіти.
Значна кількість публікацій, присвячених вивченню загальних законів, принципів або категорій композиції, не розглядає їх у взаємозв’язку з об’єктивними законами формоутворення. Це спотворює формування цілісної системи знань у майбутніх архітекторів і дизайнерів з художньо-образного формоутворення. Мета дослідження полягає в уточненні понять «композиція», «закони композиції», «загальні закони композиції», їх кількість і зв’язок з законами формоутворення (морфогенезу).
Для досягнення мети були поставлені такі завдання:
– розглянути деякі концепції, що розкривають формоутворення (морфогенез) в
архітектурі та дизайні;
– виявити зв’язок законів формоутворення з загальними законами композиції.
Ключовим поняттям в тих чи інших теоретико-методологічних концепціях застосування інноваційних процесів в проектній діяльності архітекторів і дизайнерів є поняття морфогенезу. В архітектурі і дизайні морфогенез може виступати як синонім терміну «формоутворення», припускаючи процес виникнення і перетворення оптимальної форми об'єкта в цілому. Поняття «формоутворення» та «композиція» мають спільне розуміння процесу створення нової форми, нової реальності, нового продукту в архітектурі, дизайні та мистецтві.
Взаємозв’язок загальних законів композиції з загальними законами природи підкреслювався багатьма дослідниками та художниками. Спираючись на загальні закони природи, ми визначаємо п’ять законів формоутворення. Виходячи з цього можливо стверджувати, що сутність та кількість загальних законів композиції, як головної складової мистецтва, архітектури та дизайну, визначається законами формоутворення.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Збірник «Наукові проблеми архітектури та містобудування» | ОДАБА

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.





